Halmstad Tryckeri blir en renodlad marknadsorganisation

2012-11-29 12:04

Huvudägaren Bording har tagit ett beslut som innebär att man avvecklar produktionen på Halmstad Tryckeri AB. Detta kommer att ske under våren 2013.

– Vi har tappat några stora kontrakt och några stora kunder har krympt sin volym under året, säger Bording Sveriges vd Kenneth Fritzon. Men det råder ingen tvekan om att vi ändå hade köpt bolaget, även om vi känt till detta. Bolaget har fortsatt en stark marknadsposition inom butik och detaljhandeln.

Beslutet innebär inte att Halmstad Tryckeri stänger ner sin verksamhet, utan endast själva produktionen. Produktionen koncentreras dels till bolag inom koncernen, dels till andra utvalda samarbetsparterners. Marknadsorganisationen med säljare och projektledare kommer att finnas kvar.

– Vi minskar produktionen med två tryckpressar i Halmstad samt efterbehandling, säger Kenneth Fritzon. Tio personer finns kvar i Halmstad – som blir en ren sälj- och marknadsorganisation. De ska nu sälja hela bredden och inte bara se till att fylla maskinerna i Halmstad. Unikt i Halmstad var det tredimensionella trycket, det kommer det att finnas en ny lösning på i framtiden.

Bording Sveriges verksamhet ser i övrigt ljus ut. Verksamheterna i Pålsboda och Borås närmar sig tio procents marginal och går bättre än någonsin under de tolv år som Bording har ägt verksamheten. Och NP Tryck i Helsingborg, som köptes i början av augusti, har en lönsam nisch.

– NP Tryck levererar enligt prognos. En av de kunder som lämnade Halmstad i våras producerar nu hos NP Tryck. Jag tror att vi får en ohyggligt snabb vändning.

– NP Tryck tjänar pengar på personaliserade utskick och på smart efterbehandling. Man måste tillföra ett mervärde. Inom vanligt arktryck finns det en väldig överkapacitet i branschen.

Etiketter: Affär — Mattias Kristiansson @ 12:04

Inga kommentarer

Inga kommentarer än

RSS-flöde för detta inlägg.

Kommentaren form är stängd för tillfället.